tirsdag 31. august 2010

Lære tegneteknikk: Skygge.

4.trinn har gjort en flott innsats med tegningene sine. De har brukt kullstifter for å gjøre skyggeleggingen lettere.

Vi har lært om Slagskygge som er skyggen en ting eller en person kaster når den står i lyset.
Og Egenskygge som er skygger på f. eks en kopp, som koppen skaper selv. Nyansene som gir koppen form og dybde.

Bare se på noen av disse flotte eksemplene.



En kopp i lyset fra transparentmaskinen gir en lang tydelig slagskygge. Men hva med egenskyggen? Hvor er den?


Det er fint og bruke fingertuppen for å jevne ut fargen.






Mange fine resultater.


 Det er ikke alltid så lett å tegne noe mann ser fra sin synsvinkel. Er det ikke flott? 

16 kommentarer:

  1. En spennende blogg.

    SvarSlett
  2. veldig fine kopper med skygger

    2ra

    SvarSlett
  3. hei jeg vet det er lenge siden vi gjorwe dette men idag er det jo 17.12.2010 hilsen cathrine :))))))))))))))))))))))))

    SvarSlett
  4. Hei, ja det er lenge siden. det var det første vi gjorde! Det var gøy. Jeg ble veldig fornøyd med min ;-)

    Hilsen Eline 4b.
    17.12.2010

    SvarSlett
  5. hei, ja det er lenge siden. det var det første vi gjorde! hihi . det var gøy . jeg ble veldig fornøyd

    hilsen ida 4b <3

    SvarSlett
  6. GOD JUL!!!! jeg er snart ferdig m,ed puten
    hilsen ida4b

    SvarSlett
  7. GOD JUL! Nå er det nesten jul og det nye innlegget vil nok bli våre puter med brodert forside!
    Mvh Eline<3

    SvarSlett
  8. bra jobba folkens hermer etter elined hihi<3

    SvarSlett
  9. bra jobba folkens hæmer etter eline og ida hi,hi

    SvarSlett
  10. vi bvar flinke her er en gåte:
    læreren sa til elevene sine hva er det det største havet i verden da bel hele klassen stille riktig stillehavet haha peter hermet etter meg å eline <3 <3<3< ;-)
    hilsen ida 4b

    SvarSlett
  11. bra jobba folkens hærmer etter eline og ida?!?!?

    SvarSlett
  12. Vits: Skal jeg fortelle deg en vits? Katta med slips. Skal jeg fortelle resten? Rompa til presten. Skal jeg fortelle mer? Rompa til Per. Vil du gå på ski eller skal jeg fortelle mer om ræva di?

    SvarSlett
  13. lala oj så masse fint !♥♥♥♥ du er veldig flink azz

    SvarSlett
  14. kult og ha Terese som lærer
    fra Eirik

    SvarSlett
  15. det ser gøy ut dere har vært flinke

    SvarSlett